Usch vilken helg

DATUM: 2009-02-22 KLOCKAN: 19:13:02
Lördag:
Halloj, jag orkar inte berätta allt i detalj idag.. nej lördagen var inte rolig alls. Isak var trött,trött och åter tröt. Vi fick tvinga i han vätska. Vi varvade välling med vätskeersättning. Vi kämpade hela dagen med att få i han och sen somna han på mig vid 18.30, men sjukvårdsupplysningen sa att vi var tvungna att få i han minst 4dl vätska innan han somna för natten och att vi var tvungna att väcka han minst 1 gång på natten och ge han. vätska.  Vi hade under dagen fått i han ca 4 dl, som han fått behålla. Usch, allt kändes piss dåligt. Och jag själv började känna mig ialla mående och ont i hela kroppen, hade huvudvärk av all späning. Men sen vakna Isak iallafall runt 19.10 och då försökte vi få i han ca 2-3 dl till, men då spydde han upp väldigt mycket av dags intaget, det som vi hade kämpat med. fan tänkte vi, varför slutade vi inte ge han när han visade vid 16 att ha inte ville ha mer, men man tror ju att sjukvårdsupplysningen har rätt, nej härdan efter får vi lov att lyssna på Isak. Vill han inte ha så är han väl mätt eller inte sugen. Sen fick vi i han ca 1 dl vatten och vid 20.30 somna han för natten. Jag mådde så dåligt så jag gick och la mig runt 21.30. Sen somna jag som en stock, Henrik hade kommit vid 23 tiden, märkte inte jag.

Söndag: Imorse vakna Isak runt 6.15 och då fixade vi välling ½dl och sen vätskeersättning. Han drack såklart upp vällingen, han hade ju inte ätit eller fått behålla något så han var ju självklart hungrig. Sen fick han lite vätskeersättning med och sen ville han inte vara kvar i sängen. Vi försökte så länge det gick, men vid 7 fick Henrik gå upp med Isak.Jag mådde illa och hade feber. Ont i hela kroppen och diarré. Nej, nu var det visst min tur. Jag låg till ca 8.30, sen gick jag upp. För att lägga mig i soffan...Isak hade fått i sig ca 2½ dl välling fram till 8.30. Vi fortsatte med ½dl välling varje halvtimme. Och han verkade få i sig och behålla det. Blev  3 diarré blöjor på förmiddagen innan han somna. Sen sov han i sin säng mellan 10-11 Sen vakna han och var jätte ledsen. gav han lite fruktpuré och vätskeerättning. Han fick behålla det med. Jag mådde också väldigt dåligt, men Henrik var i väg och handlade så jag fick ta han dom Isak sj. Sen kom Henrik, och han började med lunchen, jag kunde inte äta mycket av den, tyvärr, nej det körde som bara den i magen och jag mådde illa. Vi fortsatte med vätskeersättningen och välling. Sen sov Isak igen mellan 14.15-15.20. När han vakna försökte vi med välling, men han ville inte ha. Jag satte mig och räkna ut ungefär hur mycker han han hade lyckats få i sig under dagen och kom fram till ca 6dl. Och en på sjukvårdsupplysningen sa att Isak skulle få i sig ½dl per kg han väger. Och han väger ju 8kg, så 4dl vätska skulle han få i sig per dygn enligt det. Och det hade vi ju lyckats med. Isak var fortfarande väldigt trött och förkyld. Inte så att det rinner hela tiden men han snorar. Han ville inte ha nån välling så vid 16.30 fick han en fruktpuré och den åt han upp. Efter han sovit eftermiddags luren, bajade han 2 gånger till, men den här gången var det inte någon diarré. Det kändes skönt.  Men sen runt 17.30, spydde han igen, det kom slem och troligen var det därför han spydde, han hostade till och det kom lite. Det ser ju ut att vara mer än vad det är när dom små spyr. Henrik tog en dusch med han och sen försökte vi vid 18 att ge han välling men han ville inte ha, så vi fick i han det lilla som var kvar av vätskeersättningen. Sen fick det vara bra för idag. La han vid 18.15 och hoppas jag att han sover gott. Jag skulle med behöva gå och lägga mig men då kan jag inte sova hela natten. Måste hålla mig vaken kanske till 22 iallafall, jag kan ju ligga som jag gjort hela dagen. Slappa framför tv. Jag vill att Henrik är hemma imorron, iallfall som jag känner mig just nu, har ont i hela kroppen, mår illa och det kör i magen. Han sa att han var tvungen att gå till jobbet på morgonen och informera alla vad som skulle göras i veckan, se får vi se hur dags han kan komma hem igen. Nej, nu ska jag gå.. håll tummarna för att vi snart är på bättringsvägen...


Kommentera inlägget här:

Vem är du?

VIP?

E-mail

Din Blogg...

Kommentar: