Isak är magsjuk

DATUM: 2009-02-20 KLOCKAN: 19:32:25
Imorse vakna Isak till vid 6, men sen blev det tyst, så Henrik tror han att han somna om en stund. Men vid 7 hörde vi han igen iallfall. Jag gick upp och gjorde mig själv i ordning, gick in till Isak vid 7.15. Hade gjort välling till han och vi satte oss  i soffan. Han var inte speciellt sugen, men käkade kanske ½dl. Sen ställde han sig vid soffan och sen spydde han upp allt. Nej, tänkte jag, är det sant, har han gått och blivit magsjuk. Först ringde jag till Henrik och berättade och sen ringde jag till sjukvårdsupplysningen och undrade vad jag skulle göra och dom sa att jag skulle ge han Resorb, vätskeersättning, 1tsk var 5 min. Så skulle jag hålla på hela dagen. Så det var bara att börja. Och hoppas på att han fick behålla det. Han var jätte duktigt och fick drack det lilla han fick. Maria ringde och jag berättade hur det var. Usch ja, magsjuka är ju det värsta man kan ha. Men ändå så var Isak ganska så pigg. Han hade som tur var ingen feber. Tjejen jag pratade med på sjukvårdsupplysningen skulle ringa tillbaka efter ca 2 timmar och höra hur det gick med Isak.

Men vid 9.30 var Isak så trött så vi la oss med Isaks vove i våran säng och vi somnade där  båda två. Så jag stängde av alla telefoner. Sen vaknade Isak runt 10.15. Låg kvar i sängen till 10.30. Han var ju bra seg alltså. Jag gav han ersättning så fort han vaknade och sen ringde vi Elin och berättade vår situation. Jag hopaps ju verkligen att dom klarar sig, dom var ju oturligt här igår när Isak spydde första gången. Ja, som sagt vi får verkligen hoppas att dom klarar sig. Jag ringde tillbaka till sjukvårdsupplysningen och frågade när jag kunde börja med lite potatis/morotspurén. Och hon som jag pratade med då sa att jag inte skulle börja förren till kvällen, men det var inte samma som jag pratade med tidigare, för henne hade jag för mig att hon sa så fort du ser att Isak får behålla vätskeersättningen. Så jag visste inte hur jag skulle göra nu. Henrik kom hem lunch som vanligt vid 11.30. Isak blev sååå ledsen när vi käkade, han var säkert jätte jätte hungrig. Men hon hade ju sagt där på sjukvårdsupplysningen att han inte skulle käka något utan bara dricka. Men Henrik sa att "vi kan väl ge han en liten majskrok", så det gjorde vi, och han spydde inte av den. Sen gjorde jag i ordning potatis/morotspurén och sen var det dags för Henrik att gå tillbaka till jobbet. Han skulle se om han kunde sluta lite tidigare idag. Vi behövde handla idag igen. Dom sa till oss på sjukvårdsupplysningen att inte ge färsk frukt/grönsaker, inte fullkornsgröt eller välling. Inga mjölkproduker alls, nu när hans mage var så känslig. Så majsvällingen var den som han kunde ha och sen fruktpuré och potati/morotspurén såklart. Isak och jag satte oss med hans vätskeersättning och snart var Isak trött igen. Jag la mig i soffan med Isak vid 12.15 och han somna nästan på en gång. Sen la jag hans saccosäck på golvet vid soffan ifall han skulle börja rulla. Och jag satte mig i jämter på fotpallen och grejade lite på datorn. Isak är ju annars så van att få sova ute men idag verkade det kvitta. Dom sa det på sjukvårdsupplysningen när jag frågade om det var ok att han sovandes ute, "det bästa är nog om han kan sova inne, så du kan ha koll på han" Och han var ju så trött så det var inga problem att få han somna inne. Han hade sin lilla hund som han kramade hårt och så sov han. Han sov ca 30 min, tidigare hade han ju sovit ca 40. För han är ju inte van vid att sova inne och inte i soffan eller i våran säng.  Maria ringde igen och frågade hur det var med oss. Så snällt av dig att höra av dig.

Sen kom Henrik runt 14. Han fick sluta tidigare iallafall. Vi testade mat på Isak, han fick 5 barnskedar. Sen väntade vi en liten stund för att se om han fick behälla det. Och det verkade gå bra. Så han fick några skedar till.  Sen åkte´Henrik till affären. Vid 15 var Isak trött igen och han somna på mig och vovven. Han sov ca 30 min igen. Sen fick han lite vätskeersättning och dom sista 5 skedarna mat. Han verkade mätt, så magen var nog full nu. Men "peppar peppar" fick han behålla all mat, änsåläng. han har visseligen bajat 3 gånger idag, diareé, men det känns ändå bättre att det kommer från det hållet, om ni förstår hur jag menar. Sen efter maten, började Henrik att städa lite och Isak satt i gåstolen och spanade efter dammsugaren. Han var på bra humör och maten gjorde nog susen. Sen ringde jag Anna i Kungsängen och frågade hur länge vi skulle hålla på med vätskeersättningen, men då sa hon att "får han i sig maten och får behålla den, ska ni inte behöva ge han vätskeersättningen, det är bara om han skulle börja spy igen, då får ni börja om igen med vattnet, annars kör bara på med mild mat och majsvälling". Så det kändes skönt att få veta. Vi gav isak föst ½ dl majsvälling, vid kl 17.45, tog inte många sek innan den var slut. Sen väntade vi ca 15 min innan han fick 1dl till. och han ville inte ha hela dl:ern, utan drack ½ till. Sen ville jag att vi skulle vänta en stund och se så han fick behålla den. Och det verkar som han fick det, så la vi honom och han vid 18.30, och nu är kl 19 och han verkar somnat. Hoppas han får sova hela natten och slippa spy mera. Vi testar 1 dl majsvälling imorron bitti. Vi får börja lite smått och snällt för Isaks mage.

Jag ska snart börja göra egna pommes. Vi ska ha det och fläskfilé och säkert bea sås. Jag är så sugen. Jag mådde lite dåligt imorse men sen blev det inget mer.


Kommentera inlägget här:

Vem är du?

VIP?

E-mail

Din Blogg...

Kommentar: